Wonen in het buitenland en digid

Nederlanders woonachtig in het buitenland

Je bent Nederlander, woont in het buitenland en bent voor vertrek naar het buitenland uitgeschreven bij een Nederlandse gemeente.

Je kunt een DigiD aanvragen via de website van DigiD. Voor het ophalen van de activeringscode van uw DigiD ga je langs bij een van de balies. Waar kunt je terecht? Je kunt terecht bij balies van verschillende (grens)gemeenten in Nederland en bij balies van verschillende Nederlandse ambassades in het buitenland.

Op www.rijksoverheid.nl en www.digid.nl vind je een actueel overzicht van de balies. Kom je wel of niet in aanmerking? Om een DigiD aan te vragen ‘vanuit het buitenland’, moet je voldoen aan enkele voorwaarden:

❏ je woont in het buitenland;
❏ je beschikt over de Nederlandse nationaliteit;
❏ je hebt een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart;
❏ je hebt een burgerservicenummer;
❏ je staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)*;
❏ je beschikt over een mobiele telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen;
❏ je hebt een e-mailadres.

*) Als je belastingplichtig bent of na 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland, dan sta je zeker ingeschreven in de RNI. Ben je niet belastingplichtig en voor 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland of heb je nooit in Nederland gewoond, controleer dan of je ingeschreven bent in de RNI. Op rijksoverheid.nl staat meer informatie over de RNI en hoe je je kunt inschrijven. Burgerservicenummer Een burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsgebonden 8 of 9-cijferig nummer. Je vindt dit nummer onder meer op uw rijbewijs, Nederlandse paspoort, Nederlandse identiteitskaart of Nederlandse zorgpas. Als er geen BSN op jouw Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart staat, betekent dit echter niet automatisch dat je geen BSN heeft.

Een BSN is niet vermeld in een paspoort of op een Nederlandse identiteitskaart die buiten Nederland is afgegeven, nadat je uit Nederland bent vertrokken. Ook op paspoorten of Nederlandse Identiteitskaarten verstrekt door een van de grensgemeenten staat geen BSN vermeld. Nederlanders die vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland zijn verhuisd en sindsdien niet meer in Nederland hebben gewoond, beschikken niet over een burgerservicenummer, maar over een sofinummer. Deze sofinummers worden sinds 2014 stapsgewijs omgezet naar burgerservicenummers waardoor ook Nederlanders die voor 1994 naar het buitenland zijn verhuisd, een DigiD kunnen aanvragen. Mobiele telefoon je hebt een mobiele telefoon nodig waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen. Dat heeft te maken met de beveiliging van DigiD. Bij de aanvraag van je DigiD ontvang je per sms een code. Deze code moet je invoeren tijdens het aanvraagproces. Meer informatie over de beveiliging van DigiD en over het gebruik van de mobiele telefoon vind je op www.digid.nl. Hoe vraagt je je DigiD aan?

1. Ga naar www.digid.nl en kies voor Aanvragen.

2. Kies tijdens de aanvraag voor “Ik woon buiten Nederland”. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.

3. Na het afronden van de aanvraag ontvang je een baliecode. Met de baliecode ga je binnen 30 dagen na de aanvraagdatum naar één van de DigiD balies om jouw activeringscode te ontvangen.

4. Met de activeringscode en jouw gebruikersnaam en wachtwoord kun je jouw DigiD activeren via www.digid.nl.

Neem het volgende mee naar de balie:
❏ jouw baliecode (na jouw aanvraag ontvangt je deze per sms en per e-mail);
❏ jouw Nederlandse paspoort of Nederlandse identiteitskaart (waarvan je het documentnummer tijdens de aanvraag hebt ingevuld);
❏ jouw burgerservicenummer. Let op! Het is mogelijk dat je eerst een afspraak moet maken met de balie om langs te komen voor het ontvangen van jouw DigiD activeringscode.

Informeer hiervoor bij de betreffende balie. Het is niet mogelijk om iemand te machtigen voor de aanvraag van jouw DigiD. Je moet zelf naar de balie komen en je identificeren met een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Kun je jouw oude DigiD blijven gebruiken? Als je al een DigiD heeft, die je hebt aangevraagd toen je nog in Nederland woonde,

kun je deze nog gebruiken. Als je jouw gebruikersnaam- en wachtwoord vergeet of als jouw DigiD verloopt, dan moet jij een nieuwe DigiD aanvragen via een balie. Jouw DigiD verloopt drie jaar nadat deze voor het laatst is gebruikt. Je kunt contact opnemen met de helpdesk van DigiD via info@digid.nl of +31 88 123 65 55. Bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 22.00 uur (Nederlandse tijd).